مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی به عنوان بخشی از ساختار تشکيلاتی حوزه معاونت آموزشی در جهت تحقق بخشيدن به اهداف محوله از سوی معاونت مأموریتهای زير را به عهده دارد :
۱- مشارکت در تصمیم سازی سیاست های آموزشی نهادهای سیاست گذار دانشکده
۲- ارائه مشاوره به معاون آموزشی دانشکده برای برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه ها و سیاست های آموزشی دانشکده.
۳-عضویت و شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده
۴-ارائه گزارش فعالیت ها به تصمیم گیرندگان آموزشی در سطح دانشکده و وزارت متبوع.
۵-همکاری با EDC دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تبادل تجربیات، اطلاعات و بهره مندی از پتانسل های موجود در هر مرکز.
۶-طراحی و مدیریت برنامه های نوآورانه آموزشی در زمینه روش تدریس، ارزشیابی، مشاوره و رهبری و مدیریت در محدوده اختیارات دانشکده و مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه
۷-پایش، ارزشیابی، معرفی و انتشار برنامه های نوآورانه در حوزه علوم پزشکی در سطح ملی و بین المللی.
۸-سازماندهی، برنامه ریزی، اجراء و نظارت بر توانمندسازی اعضای هیئت علمی در حیطه های مختلف آموزش علوم پزشکی بر اساس نتایج نیازسنجی، سیاست ها و اولویت های آموزشی دانشکده
۹-توانمندسازی، حمایت و هدایت دفاتر توسعه آموزش در اجرای وظایف و برنامه های مربوطه.
۱۰-ارزشیابی عملکرد و فعالیت های دفاتر توسعه آموزش.
۱۱-توانمندسازی مدیران آموزشی دانشکده اعم از معاونین آموزشی دانشکده و بیمارستان و گروه های آموزشی در زمینه رهبری و مدیریت آموزشی.
۱۲-برنامه ریزی درسی در چارچوب اختیارات داده شده به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی.
۱۳-طراحی، مشاوره و مشارکت در اجرای ارزشیابی برنامه درسی، اعضای هیئت علمی و دانشجو.
۱۴-هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین ارزشیابی با هدف توسعه و ارتقای کیفیت آموزش دانشکده.
۱۵-طراحی، مشاوره و مشارکت در اعتباربخشی مراکز آموزشی دانشکده.
۱۶-هدایت، هماهنگی، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشکده در محدوده اختیارات دانشکده، مطابق با ضوابط شورای عالی برنامه ریزی با تاکید بر پاسخگو بودن.
۱۷-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی مرکز مهارت های بالینی دانشکده.
۱۸-تعیین اولویت های پژوهش در آموزش دانشکده و حمایت از اجرای پروژه های تصویب شده.
۱۹-ایجاد و فعال کردن کمیته های دانشجویی و استعدادهای درخشان با هدف بهره گیری از نظرات و پیشنهادات دانشجویان در راستای ارتقا کیفی آموزش.
۲۰-سازماندهی و نظارت بر فرآیندهای شناسایی، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان.
۲۱-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونیکی دانشکده.