دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰

 

با افزون شدن نیازها و پیچیدگی پاسخ به آنها، در هم تنیدگی روابط موجود، سرعت تغییرات محیطی و پویایی ساختارها در همه عرصه ها، نیاز به اتخاذ تصمیم های صحیح و ایجاد آفرینندگی بیشتر احساس می شود؛ چرا که یکی از روش های حل مسئله در حوزه مدیریت، آفرینندگی است یعنی یافتن پاسخ مطلوب و مناسب برای تحولات و رویدادها. به همین دلیل برای خلق خلاقیت ایجاد اتاق فکر اقدام مناسبی می باشد. زیرا اتاق های فکر می توانند از موضوعات مهم و اساسی ملی نشات گیرند یا اینکه زاییده ذهن شخص یا گروه کوچکی از صاحبان اندیشه باشند. اتاق فکر بستری برای هم اندیشی در حل مسائل دانشگاه تعریف می شود به عبارت دیگر اتاق فکر ساختاری برای تفکر جمعی روشمند است.

رسالت 
۱-فکرسازی برای مفهوم آفرینی در حقیقت جلوگیری از عمل قبل تفکر یا تفکر بعد از عمل است تا فرصتی برای مفهوم سازی و مفهوم ستانی پدید آید.
۲-گشودن گره های فکری که در فرآیندهای عملی به وجود آمده اند.
۳-دعوت به خود باوری و خود آگاهی افراد دانشکده که در پی آن خلاقیت حاصل شود.
 
شرح وظایف
به جهت هدفمند شدن فعالیت های اندیشه ورزانه، استفاده حداکثری از توان دانشی تمامی افراد مرتبط به دانشکده و اندیشه های نو و خالق ایشان، ساختار اتاق فکر انسجام بیشتری یافته و هدف آن است که با ایجاد کمترین تشکیلات جدید و استفاده حداکثری از ساختارهای موجود، و همچنین با جلب مشارکت حداکثری زمینه ای فراهم گردد که اولا مفهوم ترجمان دانش در مدیریت دانشکده در حوزه های مختلف پیاده سازی گردد و ثانیاً نگاه های مختلف و مشورت های خبرگان و اندیشه های برتر در تصمیم گیری های دانشکده متبلور گردد.

ماموریت 

اقدامات اتاق فکر دانشکده، در سه سطح تعیین شده است :
۱- شناسایی مشکلات و ریشه‌‌یابی آنها  در محدوده سازمانی دانشکده
۲- تحلیل دقیق راهکارهای اصلاحی و اولویت‌‌بندی آنها
۳- تحلیل وضعیت برای پیاده‌‌سازی و ارایه راهبردهای کلان با هدف اصلاحات اجرایی
در همین راستا ماموریت ویژه دانشکده پشتیبانی فکری، مشاوره ای و به بند کشیدن فکر و ایده و دانش در جهت تحقق اهداف سازمانی است.

 
ویژگی های مدیریت و ساختار سازمانی اتاق فکر

مدیریت اتاق های فکر به نوعی شبیه موسسات پژوهشی است.
۱-ساختار تخت : بدون سلسله مراتب
۲-بازبینی: بازبینی مستمر و منظم جلسات و مباحث
۳-مدیربرجسته : از لحاظ علمی، رهبری و مورد پذیرش اعضاء
۴-ساختارپروژه ای : تمرکز هر دسته از پژوهشگران در گروه خود بر موضوعات موردنظر
۵-جذب تخصص های مختلف : در سازمان برای بررسی موضوعات از زوایای مختلف
۶-قوانین و فرهنگ مشوق : برای کارگروهی،پویایی،خلاقیت و تعهدات انسانی


ویژگی های مشارکت کنندگان اتاق فکر
۱-نخبگان و مشاوران متخصص بین رشته ای با سابقه، پرتوان و باهوش.
۲-خلاق، نوآور و علاقه مند به کار گروهی.
۳-موافق با بهره گیری از تفکر جمعی در تصمیم گیری از امور عمومی.
۴-متعهد به تصمیمات و نتایج حاصله.
۵-مسئولیت پذیر نسبت به گروه و نتیجه آن تا لحظه حل مشکل مطرح شده.
۶- دارای روحیه صبر و شکیبایی به دلیل طولانی بودن فرآیند حصول نتیجه از اتاق فکر

 

 

حاضرین در سایت

ما 24 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

شما اینجا هستید

آمار سایت

کاربران
1
مطالب
107
نمایش تعداد مطالب
7777
Template Design:Dima Group